16 Ağustos 2012 Perşembe

Fatma'nın Eli





Zücaciye, el sanatları, işleme, gümüş sanatları vb.  pek çok alanda gördüğümüz bu figürün adı Fatma'nın eli.

Bahsedilen Fatma ise Hz. Muhammed'in  "vücudumun bir parçası, gözümün nuru; kalbim ve vicdanım" dediği soyunu devam ettiren kızı Fatma.

Fatma ana benim kültürümde her zaman yoldaş edilen, komşu eylenen, sabrından dilenen, bereketi sofralara istenen, yaren, eş, dost, güzelliktir. Evlerimizde bir şekilde  bulunan bu figürün artık çok fazla alanda kullanıldığını görünce bu konuda bir şeyler karalamak istedim. 



















Fatma'nın elinin evlere bereket, şans, sabır gibi erdemlerin getirildiğine inanılır. Öyle ki bu inancın bir hikayesi bile var. 

Hz. Muhammed'in kızı Fatma, kocası Hz. Ali'yi genç ve güzel bir odalıkla görünce o sırada pişirmekte olduğu helvaya şaşkınlıkla elini daldırır ve karıştırmaya başlar. Kocası durumu fark edince Fatma'nın elini tencereden çıkartır ve elinde hiç bir yanık olmadığı görülür!

Hz. Fatma salt dinsel boyutta değil, mitolojik bir efsane olarak Anadolu'dan Hİndistan'a kadar uzanır. 





Mersin yöresi Tahtacı Türkmenleri arasında doğum esnasında ebenin işe "Benim elim değil, Fatma Ana'nın eli" diyerek başladığını, doğum yapacak kadının karnını eliyle ovup doğumu gerçekleştirmeye çalıştığı biliniyor.






Fatma'nın Eli'ndeki 5 parmağın, sülalenin 5 üyesi, Hz. Muhammed, Hz. Fatıma, Hz. Ali, Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin'i sembolize ettiğini belirtiyor. 





Yaşamsal ve mucizevi boyutlarda pek çok 
güzellik ve erdemle dolu olan Fatma, Hz. Ayşe'nin anlattığı üzere  "Resulullah'a Fatıma'yı sanki bal şerbeti içer gibi öylesine öpmesinin sebebini sordum. Bana 'Beni miraca götürdükleri gece Cebrail beni cennetin içine götürdü ve bana bir elma verdi. Onu yedim. Ne zaman o elmayı özlesem Fatma'yı öpüp, cennetin kokusunu ondan alıyorum. O benim kalbim, ruhum ve vicdanımdır. Her kim onu üzerse beni, her kim beni üzerse Allah'ı üzmüştür". demiştir.





Fatma Ana yoldaşınız olsun... Sevgilerle...







2 yorum:

  1. fatmanın eli tasarımı mühteşem bende mardinde takı tasarımla uğraşıyorum bana toptan lazım benimle irtibata geçerseniz sevinirim GSM.0541 935 55 50 celal çeke google de şahmaran"47 benim sayfam teşekkürler

    YanıtlaSil
  2. Selamlar celal bey, güzel yorumunuz için teşekkürler. Ben bu işlerden uzağım. Toptan alım vs. gibi işlerde size faydam dokunmaz. Fakat yazın Mardin'e bir seyahat planlıyorum. Dükyanınızı mutlaka ziyaret edeceğim. sevgiler, kolaylıklar.

    YanıtlaSil